onsdag 14 september 2011

Testa gränser

Det jag absolut inte längtat efter har inträffat. Det verkar som att Connor har kommit in i perioden då han ska testa mina gränser och jag skulle nog säga att det står 1-1 just nu. Det började igår då jag fick äran att natta barnen då mamma och pappa båda skulle på möte. Elaine skulle på skolmöte på Helens skola och Ed skulle till Connors skola. Allting gick finemang i början; jag och Connor spelade Monopoly Jr och Helen lekte med dockor. 


Sedan gav jag dem lite snacks och dem lekte en stund tills jag nämnde ordet läggdags. Då bröt helvetet ut. Connor trissade upp Helen och dem sprang runt i huset och gömde sig. Fick till slut Helen att borsta tänderna och Connor gjorde det väll halvdant. Sedan sprang dem upp på övervåningen och jag sa åt dem att byta om. Connor slängde upp kläder i takfläkten och medan jag sa åt honom att sluta så fick han Helen att göra likadant... När dem äntligen bytt om fick dem välja varsin bok som jag läste för dem och sedan sa jag åt dem att gå och lägga sig. Helen satt och gnällde i sängen om att jag skulle hämta en av hennes gossedjur som jag inte ens sett henne ha på flera dagar så jag kände att det var bara ett trick att få vara uppe. Connor snurrade runt i sängen och tramsade sig. 


I början var jag på dem och sa godnatt flera gånger men sedan gav jag upp och lät dem vara. Jag tror Connor höll på att somna när Ed kom hem men Helen satt och pratade och försökte få kontakt med en halvsovande Connor. Ed bara log när jag berättade hur dem varit så jag tror inte dem hade förväntat sig att jag skulle klara av första nattningen så det känns ändå bra. Var i alla fall helt slut efter en heldag med barnen så jag somnade väldigt snabbt.


I morse höll Connor på att skvallra om vad jag gjort och inte gjort. Jag är dock förvånad att han inte nämnde att dem ville ha mig utbytt för det sa dem igår kväll... Igår låg man på minus!


I morse var det alltså rond nr 2 som började med skvaller och så fort jag frågade Connor om han ville ta sparkcykeln eller gå så blev han upprörd och sa att det inte var dags än men jag informerade att jag bara ville veta så jag kunde ta fram sparkcykeln. Han ville gå. Sedan ville han spela Monopol och jag sa att han skulle välja ett kortare spel för vi hade inte tid. Han tog fram något slags bingospel och Elaine informerade honom om att vi inte skulle hinna spela hela spelet vilket han var nöjd med då. 


Sen åkte Elaine och Helen iväg och vi spelade ca 3-4 omgångar innan jag sa att det var dags att sätta på sig skorna. Han gnällde över att vi inte spelat färdigt, jag sa att det var dags för skola. Han gnällde då över att han inte visste vart skorna var och jag frågade vart han brukade ha dem. Det hela slutade med att jag hittade skorna ute på altanen där han inte ens orkat titta efter trots att han vet att dem brukar vara där.Gick till dörren där Connor stod med en famn full med gosedjur och jag sa att dem fick stanna hemma. Han sa att han skulle ha dem i sin väska hela dagen och jag informerade om att han inte fick ha leksaker med sig till skolan. 


Vi kom till slut iväg efter mycket om och men! Kom till och med i tid trots att en trafikolycka nästan precis utanför skolan sinkade oss en aning. Hoppas Helen är på bättre humör när jag träffar henne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar