söndag 2 september 2012

Händelserik hemresa

Sa hej då till alla på fredagen och flyget avgick som den skulle, till och med 1 minut för tidigt. Det var mycket svenskar på planet; ett helt gäng från något företag skulle på någonting med jobbet till Island. Dem två herrarna jag hade bredvid mig var pratglada men kollade på film.

När vi precis passerat Norge säger flygvärdinorna att är det någon som är läkare på planet ska han eller hon kontakta någon av flygvärdinnorna. En stund senare meddelar piloten att en passagerare är sjuk och måste uppsöka sjukhus. Vi får då vända om och vi landar i Bergen i Norge. Det märktes att piloten var en aning stressad över situationen för han gick ner ganska fort och det blev en rejäl tvärnit. Kan dock också ha varit att han inte hade lika mycket uttrymme att stanna på.

Vi blev stående vid en terminal en bra tag medan ambulanspersonal kom in och hämtade mannen, vet inte vad som hände, vet bara att han tydligen var styrelseordförande för dem som skulle till Island. När mannen var på väg ut meddelade piloten att vi skulle tanka och att vi skulle lyfta igen om ca 20 minuter och att planen vidare från Island skulle vänta på oss.

När vi kommer iväg till Island skyndar jag mig av planet och i och med att det inte stod på min biljett vilken gate jag skulle till kollade jag på tv-skärmen och där såg jag att det vara "last call" på mitt plan så det var bara att springa. Det är tur att Keflavik är litet! Det dryga är att dem lär ha passkontroll för dem som ska till USA så man blev liiiiite stressad av att stå i kö.

På flyget till USA fick jag av någon anledning ett migränanfall vilket jag inte fått på flera år. Men jag är för snäll för att störa personalen så jag lät bli att säga någonting... Satt där med sprängande huvudvärk och illamående ända tills ca 1 timme innan landning då jag helt enkelt gav úpp. Tänkte att det vore tråkigt för Seve att möta upp flickvän med migränanfall. Gick och frågade om Ipren och på något vis släppte det rätt fort och skulle åtminstone hålla i sig tills jag satte mig i hans bil...

En stund innan jag äntligen tog mig i kragen och frågade om jag kunde få Ipren hände en annan intressant sak... Helt plötsligt blir det jätteturbulent och jag tänkte att nu går det åt helvete. En stund sedan så fylls planet av doften av brandrök och jag blev livrädd. Som tur var hade jag en äldre dam bredvid som tydligen var van att flyga. Hon informerade mig om att vi "bara" blivit träffade av blixten och att det inte var någonting att oroa sig för...

Mycket riktigt så hände ingenting mer, lukten försvann och piloten meddelade att allting var som det skulle. På något sätt landade vi inte alltför mycket försenade och sedan var det bara att ta sig igenom US Customs. På planet får man fylla i en deklarationsblankett och i och med att jag tagit med mig naturgodis så kryssade jag för säkerhets skulle i att jag hade frukt med mig, hade med mig torkad banan. Första damen jag träffade såg ut att vara yngre än mig... Hon intervjuade mig om vad jag skulle göra i USA och tog mina fingeravtryck. Sedan fick jag gå vidare och jag kom då fram till där man får hämta sina bagage. Tänkte att mina inte skulle ha hunnit med planet till Washington då allting gick så snabbt på Island men av ren och skär tur så ser jag en av mina väskor åka förbi. Sådan himla tur man kan ha!

Sedan kom nästa US Customs där jag blev utfrågad om vilken sorts frukt jag hade med mig men han brydde sig inte han heller. Sen var det bara att gå och leta på Seve! Var så härligt att träffa honom igen efter så lång tid och efter en sådan händelserik dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar