tisdag 25 september 2012

Nackdelen med att vara svensk au pair

Det finns både för- och nackdelar med att vara svensk au pair i USA. Fördelarna är att folk har positiva associationer av Sverige; så fort man säger att man är från Sverige börjar personen man prata med räkna upp alla positiva saker med Sverige. Om hur bra vi är på att spela is-hockey, bra golfspelare, bra musik m.m. Många i USA har även släktingar från Sverige vilket dem gärna pratar om.

Nackdelarna med att vara från Sverige är att Sverige inte har så många Svenska au pairer och dem som finns verkar söka sig till samma område nämligen California. Jag har blivit inbjuden till en brunch med en massa au pairer och värdfamiljer för min Area Director har nyligen fått barn och ska visa upp den lilla killen. Jag är väldigt negativ till att gå; inte enbart för att det hela känns taget ur Lejonkungen där lilla Simba ska visas upp för hela kungariket... Men också för att jag vet att om inte Sapphyre går (och hon är också rätt negativt inställd till detta) så kommer jag få sitta där ensam i ett hörn med ingen att prata med. 

För dem flesta au pairer är från Tyskland och en massa spansktalande länder; så dem kommer sitta i sina egna små grupper och prata tyska och spanska och alla minioritetsland kommer tafat sitta och prata extremt bruten engelska. Jag vet att jag borde ha förståelse för att dem faktiskt är här och lär sig engelska och att jag borde umgås mer med dem men det går inte. Jag försöker desperat förstå dem och så blir jag frustrerad när dem inte förstår mig. Så nej, går inte Sapphyre så tänker inte jag heller pina mig igenom den upplevelsen...

När man väl hittar en svensk au pair blir man helt lyrisk! Jag träffade en nyanländ svensk au pair för ca 1 vecka sedan. Träffade henne på onsdagen; då hade hon kommit på lördagen och hon ville att jag skulle visa henne runt så vi utbytte mobilnr och snackade lite. Några dagar senare får jag reda på att hon åkt hem till Sverige igen... Misstänker att hon fick sparken rätt fort. Familjen hon var hos är kanon! En svensk familj med 3 barn så från det lilla jag vet så var det hon som var problemet i den familjen. Enligt rykten så var hon egentligen inte så intresserad av att jobba som au pair; hon ville mest bara vara i USA. Så nu får jag hålla tummarna att deras nästa au pair också är svensk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar