tisdag 4 september 2012

Första riktiga dagen tillbaka

Idag kan man säga var den officiella dagen tillbaka. Började klockan 8; Connor hade sin första dag i skolan så Elaine tog hand om honom denna morgonen. Jag och Helen lekte med hennes docka Liam sen ringde jag hem till en av hennes klasskamrater och fixade en playdate.

Gillar pojkens mamma; hon är lite speciell men hon är en medelklass människa och sådana gillar jag! Jag gillar att komma hem till hem som inte är välstädade och där allting inte är sprillans nytt utan det är mycket second-hand saker. Jag känner mig inte malplacerad där och jag känner att jag kan sätta mig ner i en soffa och kunna ställa ifrån mig ett glas med vatten på bordet framför mig utan att behöva fråga om ett underlägg för ingen bryr sig om en liten vattencirkel på ett gamalt träbord...

Vi satt och pratade om lite allt möjligt medan barnen lekte. Det är också en sak jag gillar med henne; jag slipper känna det som att jag lär jobba medan jag är där, jag kan slappna av. Värsta playdaten jag haft var hos en annan klasskamrat till Helen. Dem har ingen nanny men dem passade på att utnyttja mig när jag var där. Pappan hälsade mig med "Här har du toan, vatten finns i köket är det någonting du funderar över? Bra. Jag kommer vara inne på mitt kontor...". Tack! Då var man helt plötsligt fast med 4 vilda ungar och ingen lyssnade på mig. Dit vägrar jag gå igen.

Nåja, åter till idag... Efter playdaten blev det middagssovning för lilla Helen innan hennes nya lärare kom på besök i ca 10 minuter. Tycker det är mysigt att hon går på en Waldorf skola fast ibland känns det lite väl mycket hippie över det hela.

När Connor kom hem byggde vi en tågbana och sedan gick vi ut och lekte. Jag och Connor spöade grannpojkarna i fotboll... Står tydligen fotboll på schemat på Connor's födelsedagsfest på lördag. Elaine sa att jag gärna fick ta med mig Seve och jag skrev det lite skämtsamt till honom och förväntade mig ingenting annat än en ursäkt att inte gå eller helt enkelt ett rakt nej. Blev förvånad när han lät mer enthusiastisk över hans födelsedagsfest än var jag gör... Han lät enthusiastisk när han skrev att han skulle mingla med barnen och familjen en stund. Sedan undrade han om han fick köpa någonting till honom och gav mig en lång lista på saker han kom på att han kunde köpa till Connor och undrade om han skulle upppskatta dem. Riktig toppenkille jag hittat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar