torsdag 6 september 2012

Förändrats

Det är intressant när jag hela tiden upptäcker hur mycket jag har förändrats sen jag kom hit och jag tycker att på bara den korta tid jag varit tillsammans med Seve har jag förändrats.

Jag kom hit som blyg, försynt tjej som inte vågade ta för sig i livet. Jag vågar nu, för det mesta, ta för mig. Jag är inte lika blyg då den sidan tittar fram ibland och jag är helt klart fortfarande försynt. Jag har aldrig gillat att känna att jag är till besvär och frågar därför sällan om någonting som t.ex under min hemresa när jag fick migränanfall och jag ville inte störa flygvärdinnorna och fråga om en Ipren.

Jag har även märkt att mina värderingar och moraliska ståndpunkter har förändrats och jag har nya åsikter om saker och ting. En sak som jag märkt och som jag gillar med USA är att det är väldigt få människor här som svär och använder fula ord. Svär man så är det för att någonting verkligen har gått åt skogen, man slänger inte in svordomar i var och varannan mening som jag tycker väldigt många svenskar gör. Det jag verkligen inte var bekväm med var att jag, när jag kom hem, övergick till att svära lika mycket som alla andra. Och det känns inte okay. Jag har vant mig vid att man svär inte, speciellt inte om man är kvinna. Här använder man inte grova ord och häromdagen blev jag chockad när en av mina vänner använde ett väldigt grovt ord i en konversation med mig.Först blev jag chockad över att hon använde ett sådant grovt ord och jag kände mig förolämpad, sedan blev jag förvånad över hur starkt jag kände emot detta ord trots att jag både hört henne säga ordet och sett henne skriva ordet utan att jag ens reagerat.

Jag insåg idag hur skönt det är att komma hit där man slipper höra fula ord på radion. När jag var i Sverige på besök tänkte jag tvärtom; då tänkte jag att det var nice att höra ocensurerad musik. Men i längden blir man rätt trött på att höra alla dem där fula orden och man blir att tänka på att barn hör det där. En av mina brorsbarn är otroligt duktig på memorera låt texter och sjunga med i dem och så tänker jag på alla låtar som spelas nu med en massa fulla ord. Som Pinks nya låt t.ex, den är inte helt rumsren och i Sverige spelas den utan censur.

Det är säkert många i Sverige nu som läser detta och tycker jag är löjlig men då är det så. Men jag tycker faktiskt det är så skönt att inte behöva höra svordomar och grova ord varenda dag antingen på radion eller av någon i ens närhet. Det finns så många andra vackra ord man kan säga som gör folk glad än dem där grova hemska orden som får en att känna sig illa till mods.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar