torsdag 27 oktober 2011

Balletuppvisning och trubbel

Varje torsdag har jag en heldag med Helen då hon inte är i förskolan. Torsdagar är även den dagen då båda föräldrarna åker till jobbet tidigt så istället för att börja 8 börjar jag halv 8. Idag hade vi den smidigaste morgonen vi någonsin haft ihop och till och med Connor gav sjutton i att krångla. Åtminstone medan vi fortfarande var hemma... Han försökte krångla när vi väl kom till skolan men det fick jag slut på rätt snabbt. 


På torsdagar har Helen balletträning och idag fick alla barnen komma dit utklädda i olika kostymer om dem ville eftersom det är Halloween på måndag. Helen har en massa olika kostymer som hon leker med nästan varje dag så hon hade svårt att välja om hon skulle vara en ballerina, mus eller prinsessa. Jag föreslog att hon skulle vara en prinsessa så det blev hennes rosa Törnrosa klänning. När det var 10 minuter kvar av träningen bjöds barnens föräldrar och nannies in för att se på en liten uppvisning. Tog lite bilder åt Ed och Elaine. Alla barnen var så söta i sina kostymer!


Vi åkte hem och åt lunch och sedan spenderade vi ca 1 timme i hobbyrummet. Vi målade med vattenfärger, ritade med kritor och gjorde en liten bok åt Elaine. Sedan var det dags för Helen att sova middag; blev lite tidigare än vanligt. Medan hon sov gjorde jag mina sysslor och när hon vaknade målade vi lite till. 


Vi hämtade Connor och jag bestämde mig för att idag skulle det bli lek i trädgården (vilket var en dålig ide). Tror barnen har fått nog av trädgården även om jag försökt få in andra aktiviteter som att åka till nya parker m.m. Dem började tjafsa på en gång och det hela slutade med att Helen fick en pinne nedanför sitt öga. Jag hann dock inte se om det var med flit eller en olyckshändelse men jag bad Connor att be Helen om ursäkt vilket han vägrade. Jag sa att han skulle ta en time-out och han sprang då in på grannens gård och klättrade upp i deras trädkoja. Han kom till slut ner och fick sitta i time-out och sedan sa han att han ville gå upp på sitt rum och vara ifred. 


Började skriva i en anteckningsbok som Elaine bett mig skriva i om det händer saker. Connor såg mig skriva i den och började gråta och yla om att det minsann var hans anteckningsbok så det var bara att hämta ett papper från mitt rum och försöka förklara för en upprörd pojke att jag inte visste att det var hans. Han gick in och tjurade på sitt rum medan jag skrev lappen. Han bestämde sig senare för att skriva en egen lapp till sin mor och jag hjälpte honom stava...


Elaine var inte speciellt imponerad av sin son när hon kom hem och nu är han förbjuden att leka med pinnar ett tag framöver. Varje kväll får dem någon slags godsak som godis eller glass om dem skött sig vid middagen. Nu kommer Connor endast få en godsak om han sköter sig från det att han kommer hem från skolan tills dess att mamma eller pappa kommer hem. Kommer bli intressant att se hur det går!


Blev rörd när Elaine tog med sig Connor fram till mig och på skoj presenterade mig som hennes vän och sa "Det här är Maria, hon är min vän och jag gillar henne. Jag gillar henne så pass mycket att jag låter henne bo i mitt hus. Och hon har till och med skaffat dig böcker om dinosaurier vilket jag inte är cool nog att göra". 


Jag tror lilla Connor fått sig en tankeställare idag och jag hoppas att det betyder en skärpning från hans sida! Och jag lär bli bättre på att ta med ungarna på roliga ställen och jag börjar äntligen hitta lite guldkorn runt om i Arlington.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar