måndag 14 november 2011

Baltimore

I lördags blev jag hämtad av Sapphyre 8:30 och sedan åkte vi iväg till Ballston Mall och tåg metron till Union Station. Vi fixade våra biljetter och gick till vår gate (ja, dem har gater precis som på en flygplats...) där vi satte oss ner och kollade igenom lite turistinfo och funderade på framtida resor vi vill göra. När det började närma oss tiden för när tåget skulle anlända fick vi dela upp oss i 2 köer; 1 för seniorer, handikappade och personer med barn och 1 kö för alla andra. Sedan fick vi vänta en evighet till och nu stod det att vårat tåg var försenat.

Amtraks egen polis kom med en hund som stod bredvid dörren när vi passerade och vi gick igenom världens sämsta biljettkontroll. Amtrak ska kolla biljett och ID när man passerar men tror knappt hon såg varken min biljett eller mitt ID. På vägen mot Baltimore kom inte ens konduktören och kolla biljetten.

Resan tog inte lång stund och när vi kom dit frågade vi om vägen men vi måste ha missförstått för vi gick åt fel håll och insåg inte det fören vi ännu en gång frågade om vägen i en bokhandel. Bestämde oss för att ta en paus på Starbucks och sedan gick vi till en busshållplats. Väl där började vi prata med en medelålders herre som rekommenderade ett konstmuseum inte långt bort så vi gick dit. Det var ett rätt trevligt ställe men intressant konst även om jag inte är så jätteintresserad av konst. Det var i alla fall roligt att se miniatyr rum dem hade gjort; såg ut som små dockhus rum. De flesta rummen var från Storbritannien vilket var rätt kul eftersom Sapphyre kommer från Storbritannien.

Vi bestämde oss att bege oss mot Inner Harbor och vi bestämde oss för att det var bättre att gå än att vänta på bussen. Mannen vi pratat med tidigare sa att normalt går bussen varje halvtimme men på helgerna är det lite sisådär med tiderna. Kom så småningom fram till Inner Harbor där vi gick in på Visitor Centre för att få lite mer information om Baltimore och vi såg även en informationsfilm om Baltimore. Vi kom fram till att skulle vi se allt vi ville se så vore det lika bra att försöka hitta billigt boende och komma dit då vi har en hel helg ledigt.

Utanför Visitor Center var det en man som bland annat jonglerade med facklor, han var även rätt rolig och skämtade med publiken hela tiden. Vid hamnen har dem även ett marinmuseum som jag och Sapphyre tänker besöka någon gång. Utanför museumet finns ett stort skepp och även USS Torsk, en u-båt som bland annat användes under Andra världskriget och patrullerade mycket runt Japan.

Vi bestämde oss för att bege oss tillbaka mot Penn station och den här gången steg vi på en av gratisbussarna som går runt i staden. Där fick vi hjälp av en kvinna som berättade för oss vart vi skulle kliva av. Vi kom till Penn Station där vi frågade Amtrak polisen vart vi skulle gå för att hitta vårat tåg. Vi fick reda på att vårat tåg var 1 timme försenat. Gick till en liten butik och köpte vatten och sedan när vi gick tillbaka informerade polisen oss om att vårat tåg hade tagit igen den tiden (hur sjutton dem nu lyckats med det) och att den skulle komma strax så vi skyndade oss mot tåget. Vi klev på tåget och till skillnad mot vägen dit så var vi rätt tysta på vägen hem. Efter allt promenerande var vi rätt trötta.

Åkte hem och jag satte mig och tittade på hockey och hade en rätt trevlig kväll.