onsdag 7 november 2012

Barns funderingar

En del gånger är man inte direkt beredd på barns funderingar. Egentligen var det väntat; hon fick reda på att en katt hon ibland leker med somnat in. Men man är aldrig redo för  från baksätet höra en 5-åring fråga om man blir osynlig när man dör. Vad svarar man då? Jag körde med att säga att det var en väldigt bra fråga och att jag inte visste. Frågade henne sedan vad hon trodde. Hon trodde att man fortfarande kunde se dem döda.

Senare vid matbordet när Connor informerat oss att han vill se mumierna på museumet han ska besöka med skolan. Helen undrar då vad en mumie gör och Ed svarar att mumier gör ingenting, dem är döda. Helen verkar inte riktigt förstå så han förtydligar att det är en död människa som man lindat om och förklarar att vissa människor tror att man kommer tillbaka efter döden. Jag reagerade lite på detta svar, jag tycker att man visserligen inte helt ska undvika att prata om döden med barn, men jag tycker inte man behöver vara så kall och i stort sett säga att när man är död är det slut. För hur kan vi egentligen vara helt säkra på att det är slut när vi dör? Och skulle inte en liten tjej som man låter tro på jultomten och små troll kunna få tro på att det inte alls är slut när vi dör?

En del undviker att tänka på döden, en del accepterar den, en del går och funderar på det hela tiden. Det är som man alltid fått hör; det finns två saker vi vet kommer hände i våra liv, vi föds och vi dör. Jag tycker man ska tro på det som gör att man inte är lika rädd för döden. Jag hade en period i mitt liv då jag hade en otrolig ångest inför döden och att allting skulle vara slut. Det finns så många saker som tyder på att det inte alls är slut när vi dör och det finns lika många saker som tyder på att det är slut när vi dör. Själv tror jag att det inte alls är slut när vi dör. Logiskt sett så inser jag väll att det troligtvis inte är så, men jag väljer att tro att det inte är slut för det gör att jag inte känner oro inför döden.

Så som sagt; alla borde få tro vad dem vill och man lär tänka efter och vara försiktig när man pratar om döden med barn. Jag tycker inte man ska ge dem en falsk förhoppning om att dem åter kommer få se den som gått bort, men jag tycker heller inte att man totalt ska krossa en tro om att allting inte är helt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar