lördag 27 oktober 2012

Sandy

För andra året i rad nu så kommer jag få uppleva en orkan. Förra året bodde jag i East Haven i ett hus om låg rätt nära Long Island Sound. Detta gjorde att vi var på gränsen till att bli evakuerade; gränsen gick bara något kvarter från vårat hus.

Efter att ha sett förödelsen efter Irene så är jag nu lite nervös inför Sandy som onekligen verkar vara värre. Den här gången bor jag inte nära vatten men jag bor nära träd. Mest är jag nervös över min kille som bor omringad av träd. Har man sett naturens krafter i arbete så vet man vad som kan hända; trädd faller lätt i orkan vindar. Han bor dessutom i en lägenhet på bottenvåningen så blir det att regna så pass att det blir översvämning, då blir det inte skoj!

Sandy kallas "Frankenstorm" och beskrivs som "episk" och "den perfekta stormen". Anledningen till att den kan bli så kraftig och förödande är att orkanen kan gå ihop med 1-2 vinterstormar som kommer ned från Kanada. I morgon väntas stormen "lite smått" komma hit med kraftigt regn och den värsta delen av stormen väntas hit måndag eller tisdag. Min värdfamilj har bunkrat upp med vatten m.m inför stormen och sett till att det finns fungerande ficklampor.

Man har redan utlyst undantagstillstånd här i Virginia och DC. Ska bli intressant att se hur det här kommer utveckla sig och hur min arbetsvecka kommer påverkas av det här ovädret. För min del är det städning som står på schemat i morgon. Se till att jag har alla viktiga dokument samlade på ett ställe utifall vi skulle bli evakuerade. Jag ser ingen anledning till varför vi skulle bli det men i och med att dem säger att eländet kan drabba områden långt in från kusten så är det lika bra att vara förberedd. Har sett till och tvätta kläder ikväll även om det inte helt var nödvändigt ännu. Men går strömmen så är det skönt att veta att man har rena kläder i alla fall!

Har annars haft en kanonhelg men den har varit lite dryg. Hjälpt till att vara hundvakt åt en osäker hund som första natten hos Seve näst intill vägrade att sova. Hon skällde och hade sig vilket ledde till att Seve sov ca 3-4. Jag sov lite längre än så då jag är bättre på att ignorera oljud. Vaknade ca 7 och hittade Seve halvsovandes på vardagsrumssoffan med sovande vovve i knä så jag bytte av honom och beodrade honom att sova.

Andra natten gick bra; stängde in hunden i sin bur och lade en filt över buren så blev det tyst och lugnt nästan hela natten. På promenaden i morse såg vi en stor uggla, var så himla häftigt!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar