söndag 28 oktober 2012

Än så länge är det lugnt

Det regnar lite smått ute annars märker man ingenting. Delar av New York har börjat evakueras under dagen; tunnelbanan är stängd och inga bussar kommer gå förutom bussar som evakuerar folk. Battery Park förväntas ligga under vatten när Sandy anländer.

Allmänna skolor kommer vara stängda i morgon så jag kommer jobba hela dagen. Barnen kommer sova i källaren inatt och Ed och Elaine har bäddat för mig i Elaine's kontor. Dem är inte oroliga för att någonting ska hända men samtidigt vill dem inte chansa. Och det vill inte jag heller. Förra året tyckte jag att det skulle bli häftigt att uppleva min första orkan. Jag bodde nära Long Island Sound och jag och min dåvarande värdpappa var dit precis innan stormen drog in och jag tror båda av oss tyckte att det var väldigt spännande. Men när jag vaknade upp dagen efter och såg ett träd liggandes över vägen bara några meter från huset så var det inte lika spännande. Att se en av grannarna ha ett träd lutande mot sitt hus; då inser man att man faktiskt hade tur.

Sandy förväntas bli den värsta orkanen i USA's historia. För att beskriva hur stor stormen är så berättade dem att skulle man flyga från ena sidan av stormen till den andra så skulle resan ta två timmar. Jag tror dock inte att vi här i Arlington kommer märka av den så mycket jämfört med städer som ligger precis vid kusten. Vi kommer "bara" märka av starka vindar uppemot 97 km/h och regn. Men vi riskerar att vara utan el ett bra tag. Visserligen delar vi el med sjukhuset i närheten vilket innebär att vi borde få tillbaka elen fort. Men sist vi hade en storm (och den var ändå inte ens i närheten av en orkan) så var familjen utan ström i nästan 2 dagar. Dem säger att en del får räkna med att vara utan el i minst 1 vecka.

Stormen kommer dra in en bra bit in mot land och som det ser ut nu så kommer meteorologerna få rätt; stormen kommer gå ihop med minst 1 vinterstorm som kom ner från Kanada. Det snöar i vissa delar där stormen förväntas dra fram vilket troligtvis kommer få intressant resultat. Som tur är så bor jag inte i närheten av det området.

Nu är det dags att sova och hoppas att allting går bra i morgon och att folk förstår allvaret i det här och tar det försiktigt dem närmaste dagarna och att dem ser till att evakuera om dem blir ombedda att evakuera! Jag kommer hålla familj och vänner uppdaterade så länge jag kan! Jag säger "så länge jag kan" för jag räknar med strömavbrott.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar