måndag 3 december 2012

Kulturskillnader

Förra veckan kom Seve förbi efter jobbet för att hämta upp sin bil som jag hade haft sen typ den 8e november. Det var inte planerat att vi skulle hitta på någonting efter det men det slutade med att vi åkte till en restaurang och åt middag ihop. Jag var på rejält prat-humör; har sådana dagar ibland då jag skulle kunna prata med någon tills dem får skavsår i öronen om absolut allt och ingenting. Insåg till slut att Seve inte fick en syl i vädret och sa till slut att nu är det hans tur att prata, han fick prata om vad han ville, fråga mig vad han ville eller bara säga vad som helst.

Han satt där tyst en bra stund och jag trodde först inte han skulle nappa på erbjudandet om att få prata men till slut så gjorde han det och jag blev förvånad. Han ville peka ut kulturskillnader som jag tydligen totalt missat. För det första så tycker han inte om att, om vi varit till affären tillsammans så bär jag in dem flesta av kassarna med mat vilket han tycker att han borde göra.

Den andra saken jag gjorde fel var att jag inte går framför honom ut ur restauranger vi besöker. En kvinna ska tydligen ha fri sikt; den bästa utsikten när man lämnar en restaurang och inte ha en utsikt som skyms av en annan person framför sig.

Det är väldigt intressant med kulturskillnader ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar