lördag 16 mars 2024

Magnetröngten och vitaminbrist

 Jag har haft problem med nacken av och till i några år och i början av December började det bli riktigt bedrövligt och jag började få domningar i fingrarna så jag gick till min doktors klinik. Fick remiss till sjukgymnast då det mesta relaterat till nacken fixas genom sjukgymnastik enligt dem. Då detta var mitt i december så fick jag ingen tid till sjukgymnastik fören i januari. 

När jag började på sjukgymnastiken så blev nacken mycket bättre men inte domningarna. Jag hade mest problem på nätterna och jag började även få nervsmärta som förstörde nattsömnen för mig. Jag började även få problem med en konstig känsla i benen, inte direkt som domningar men kändes konstigt. Efter avslutat sjukgymnastik så sökte jag mig till min klinik igen. Fick remiss för att göra en magnetröntgen som man här i USA får ringa och boka själv vilket var en intressant upplevelse men jättesmidigt. Hade tur och fick en avbokning annars hade jag fått vänta någon månad. Detta var i februari. 

Magnetröntgen var inte alls som jag hade förväntat mig. Alla hade förvarnat om hur otäckt det var och högljutt. Jag var mest fascinerad och jag fick även se bilderna efteråt. Förutom lite förskjutningar på kotor och början på artros så fanns det ingenting som förklarade mina problem. Jag fick remiss till neurolog och fick även läkemedel utskrivet mot nervsmärtor nattetid. 

Jag var till neurologen den 8e mars och blev ordinerad en massa blodtester, nervstudie och magnetröntgen av hjärnan för att se om jag har MS. En vecka senare så ser det ut som att jag har B12 brist som orsakar mina problem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar