söndag 13 augusti 2023

Resa till Norge del 2 - Resan till Geiranger

Som sagt, vi började vår resa klockan 6 på morgonen och kom fram vid 7 tiden på kvällen. Vi stannade för att äta lunch på en trevlig rastplats i Lillehammer. De hade hyfsat trevliga toaletter som påminde mig om en förstorad flygplanstoalett och den var uppvärm. Kändes rätt fräsch för att vara en rastplatstoalett. rejält med bänkar och fin utsikt. Vädret under resan var inte kanon men vi hade uppehåll varje gång vi skulle ut ur bilen.

Vår nästa anhalt var Lom Stavkyrkje i Fossbergom. Det är en otroligt vacker träkyrka byggd ca 1170 och bland Norges äldsta stavkyrkor. Du kan betala för att gå in i den otroligt vackra kyrkan och de har även guidade turer. Vi gick in i kyrkan men vi var inte med på tur. Efter att vi gått runt i kyrkan så hittade vi ett litet promenadstråk som vi utforskade innan vi begav oss vidare.

Nästa stop var Djupvatnet och Breiddalen Valley Lookout som platsen heter på Google Maps. Mycket fint och populärt ställe att stanna och fotografera på.

Vi stannade på ett fler fina ställen på väg ned till Geirangerfjorden. Runt Gerianger finns det mycket fina utsiktsplatser och många fina vandringsleder. När vi var i Gerinager så bodde vi på Hotel Union och hade fantastisk utsikt över fjorden. Gångavstånd ner till restauranger, hamnen, souvenir butiker m.m. Det är brant upp tillbaka till hotellet. Geiranger är inte ett ställe man besöker om man inte orkar gå mycket. Visst du kan köra upp och ned men det finns inte en oändlig andel parkeringsplatser nere i hamnen.

Det jag absolut rekommenderar är att åka upp till Dalsnibba. Det är en fin utsiktsplats belägen på 1500 m över havet. De tar inträde men är öppet dygnet runt. Uppe på toppen har de toaletter, ett litet kaffe och säljer souvenirer. Utsikten är helt fantastisk och vädret kan ändras dramatiskt när man är där så ta med lager. När vi kom dit så regnade det med inslag av snö för att sedan bli strålande solsken.

Föll totalt för Norge och skulle gärna vilja återvända och se mer av detta fantastiska land!